Fælles affaldspiktogrammer udviklet til genbrugspladser

Med ekstra 53 piktogrammer dækker det fælles piktogramsystem nu både affald, der hentes ved borgerne, samt affald på genbrugspladser. Systemet er frivilligt og fortsat gratis at bruge.

REFA - genbrugsplads

I al den tid, danskerne har sorteret affald, har et fælles system af piktogrammer været diskuteret. I år er diskussionen så blevet omsat til et konkret resultat. Brancheforeningen Cirkulær, KL og Miljøstyrelsen har nemlig udviklet et fælles piktogramsystem til affaldssortering.

70 piktogrammer i alt

I januar kom de første 17 piktogrammer til affaldsfraktioner, borgerne typisk får hentet ved husstanden. Og nu er yderligere 53 piktogrammer klar til de typer af affald, vi afleverer på landets knap 400 genbrugspladser.

Det er frivilligt, om man vil bruge systemet, og det har 28 kommuner valgt at gøre i forskelligt omfang. Yderligere 8 har vist interesse for systemet. I takt med, at skilte, sorteringsvejledninger og andet materiel skiftes ud på genbrugspladserne – eller der bygges en helt ny genbrugsplads – vil systemet blive mere og mere udbredt.

Favner lokale forskelle

Piktogramsystemet tager afsæt i det bedste fra de mange eksisterende ikoner, farver og skilte, der i dag bruges på genbrugspladserne, og det er udviklet i samarbejde med kommuner og affaldsselskaber fra hele landet. Dermed favner systemet bedst muligt de geografiske forskelle, der kan være i måden at sortere på, afhængig af størrelsen på genbrugspladsen, hvilken type affald, der er mest af, og andre faktorer.

Ligesom i det forrige projekt er det innovationsbureauet FUTU, der står for involveringen af deltagere samt det grafiske design af systemet.

Piktogramsystem - workshop
På flere workshops i løbet af foråret gav ca. 20 deltagere fra kommuner, affaldsselskaber og virksomheder fra hele landet input til, hvilke fraktioner der skulle udvikles piktogrammer for, fordeling af farver og valg af illustrationer. Her blev der ligeledes udvekslet erfaringer om, hvordan man kan indrette genbrugspladserne, så det bliver nemmere at sortere affaldet. Foto: Brancheforeningen Cirkulær.

Niels Toftegaard
Kommunikationschef