Godt nyt at deponier kan fortsætte

Miljøstyrelsen udskyder fristen for, at ikke-kystnære deponier skal stoppe deponering af blandet affald, til 2023. Godt nyt, mener Brancheforeningen Cirkulær, der arbejdet for at forlænge fristen.

Deponi

Miljøstyrelsen udskyder fristen for forbuddet mod deponering af blandet affald på eksisterende ikke-kystnære deponeringsanlæg og –enheder til 1. januar 2023.

Miljøstyrelsen udskyder den såkaldte 2020-regel for danske deponier til 1. januar 2023.

Reglen medførte oprindeligt, at der ikke må deponeres blandet affald på ikke-kystnære deponeringsanlæg og -enheder fra 1. april 2020.

Det skriver Miljøstyrelsen i en nyhed på mst.dk.

Venter på risikovurderingsprojektet

Udskydelsen af fristen er godt nyt, mener Brancheforeningen Cirkulær, der gennem længere tid har argumenteret for, at fristen udskydes. Netop nu er Brancheforeningen Cirkulær og Miljøstyrelsen samt branchenetværket DepoNet nemlig i gang med det såkaldte ”risikovurderingsprojekt”.

Det skal blandt andet bruges til at vurdere, om deponering af blandet affald på ikke-kystnære deponeringsanlæg/-enheder reelt udgør en miljørisiko. Og før dette projekt er færdigt, vil det ikke give mening at føre 2020-reglen ud i livet, mener Brancheforeningen Cirkulær.

Rent lovteknisk træder udskydelsen i kraft med en ændring af Deponeringsbekendtgørelsen den 1. januar 2020, og vedrører alene § 15, stk. 6.

Miljøstyrelsen understreger i øvrigt, at den udskudte tidsfrist ikke ændrer ved forbuddet imod at etablere nye ikke-kystnære deponeringsanlæg/-enheder til blandet affald.

Om risikovurderingsprojektet

Nogle år efter deponeringsbekendtgørelsens udstedelse begyndte der at opstå tvivl om, hvorvidt de eksisterende regler var gode nok til en kvalificeret vurdering af alle anlægs miljøpåvirkning. Branchen ønskede et kvalificeret alternativ til de generelle krav i lovgivning.

På den baggrund iværksatte Miljøstyrelsen, DepoNet og Brancheforeningen Cirkulær et projekt med det formål at udvikle en metodik til risikovurdering ved deponering af affald.

Styrken ved metodikken skal være, at den er konkret og stedspecifik.

Formålet med redskabet er blandt andet, at det kan vurdere om deponering af blandet affald på ikke-kystnære deponeringsenheder for konkrete anlæg, reelt udgør en miljørisiko.

Hermed vil det være muligt alene at udfase de anlæg, der reelt udgør en miljørisiko.

Metodikken forventes klar i løbet af 2019.

Emne

Niels Remtoft