Den lange forklaring på, hvorfor cigaretskod ikke skal i flaskeautomaten

Debat

... eller hvorfor vi må se på, hvad det er, der får så mange rygere til at knipse skoddet afsted i tilfældig retning fremfor at sigte efter skraldespanden. Det skriver Brancheforeningen Cirkulærs Lina Katan i dette blogindlæg - som er en del af foreningens forskningsprojekt om, hvordan affaldssortering går fra besvær til ubemærket rutine.

Cigaretskod

I 2023 skal cigaretfirmaer betale for oprydning og affaldsindsamling, når cigaretterne er færdigrøgede og blevet til skodder i det offentlige rum. I dag er det kommuner og affaldsselskaberne (og dermed dig, uanset om du ryger eller ej) der betaler regningen. Foto: Brancheforeningen Cirkulær.

I sidste uge spurgte TV2s Go’aften Danmark mig om, hvad jeg synes om deres forsøg med at udlove en krone per skod til de rygere, der afleverer deres cigaretaffald i Go’aften Danmarks bod fremfor at smide det på gaden. Jeg svarede, at jeg syntes forsøget var sjovt og relevant i den forstand, at det gør opmærksom på en reel problematik, men at jeg ikke tror på hverken belønning eller bøder som løsningen på det problem vi har med alle de skod, som flyder i byens stræder og vandkant.

Go’aften Danmarks bod var en reaktion af Alternativets forslag om at cigaretskod pantpålægges. Pant kan være en udmærket løsning på nogle af de problemer vi har med ting og sager, som folk smider fra sig, fordi det efter endt brug er værdiløst affald for dem.

Pant-modellen som effektiv løsning på denne problematik kender vi alle sammen fra flasker og dåser. Her har flaske og dåse en brugsværdi for os i forhold til at nyde produktet, men når øllen er drukket har dåsen ikke længere nogen værdi – den er blevet til affald – eller det var den blevet, hvis det ikke var for panten, som vedholder en monetær værdi, trods brugsværdiens bortfald. Hvad angår cigaretfilteret bliver det til værdiløst affald, når smøgen er røget.

Ph.d.-projekt: Affaldssortering som ubemærket hverdagsrutine

Hvordan går affaldssortering fra at være uoverskueligt besvær til ubemærket rutine?

Det undersøger Lina Katan for Brancheforeningen Cirkulær og Statens Byggeforskningsinstitut i et tre-årigt erhvervs-ph.d-projekt, støttet af Innovationsfonden.

Projektet undersøger de forskellige sammenhænge og aktiviteter, som til sammen udgør den hverdag, som affaldssortering gerne bare skulle være en helt selvfølgelig del af.

Læs mere om projektet her.

På en blog og i nyhedsbreve deler Lina løbende de indsigter og overvejelser, hun gør sig undervejs i projektet.

Find blogindlæg og nyhedsbreve her.

Projektet afsluttes ifølge planen i foråret 2022.

Hvis der lægges pant på cigaretfilteret, vil skoddet trods brugsværdiens bortfald fortsat have en monetær værdi. Og fordi pantmodellen er velkendt for næsten alle borgere i Danmark og fordi vi på den vis er vant til at opbevare nogle brugsløse affaldstyper for siden at indløse panten på dem er der en relativt god chance for at rygerne hurtigt ville tillægge sig denne vane også hvad angår skod.

Hvis jeg skal vælge tror jeg derfor mere på pant end bøde som løsning på problemet med skod i gaderne.

Og vi har et ekstremt effektivt retursystem i Danmark. Det er vanvittig godt til at håndtere dåser og flasker i alle mulige afskygninger, men det egner sig mig bekendt ufatteligt dårligt til at tage imod cigaretskod.

Så vi skal altså udvikle et nyt system og en ny infrastruktur. Det kommer til at tage tid, det kommer til at blive dyrt og hvem skal betale for det? Og helt ærligt, hvorfor skulle nogen betale for et retursystem til cigaretskod? Cigaretskoddet har i modsætning til dåser og flasker minimalt, hvis overhovedet noget som helst genanvendelsespotientiale. At udvikle et retursystem og pantbelægge skoddet for at få det ind i det, er simpelthen ikke en meningsfuld løsning på problemet med alle skodderne der flyder i gader og stræder, på strandene og alle mulige andre steder, hvor de ikke hører til og udgør et miljøproblem.

Den løsning jeg tror på er, at vi i stedet må se på, hvad det er ved cigaretten og de omgivelser og omstændigheder den ryges i, der gør, at den normale måde at skille sig af med skoddet, for mange rygere, åbenbart er at knipse det afsted i en eller anden arbitrær retning fremfor at sigte efter skraldespanden.

Vi har i Danmark ud over et godt retursystem også et affaldssystem i verdensklasse. Her genanvendes alt det som kan og det som ikke kan genanvendes behandles på den miljømæssigt mest forsvarlige vis. Lad os derfor i stedet interessere os for cigaretten og rygningen som en praksis, der udspiller sig i særlige situationer og bærer særlige betydninger for at forstå, hvordan skraldespanden bliver skodets normale holdeplads, eller ja altså midlertidige holdeplads, forinden det sammen med andet restaffald hentes og bringes videre i systemet (ikke retur- men affaldssystemet, forstås)