Leder: Fremtidens affaldssektor til gavn for hele Danmark

Men hvordan? Det spørgsmål vi vil undersøge sammen med repræsentanter fra virksomheder, tænketanke, fagbevægelsen og politikere med pulsen på forsyningsområdet på vores årsmøde Affald 2016 10.-11. maj i København.

Revas - genbrugsplads haveaffald

Der blæser for tiden mange politiske vinde over affaldssektoren. Oftest af meget forskellig og modsatrettet karakter.

Regeringen ønsker mere effektivitet samtidig med, at man lover danske virksomheder mere frihed til at undgå bøvl og bureaukrati. Den aktuelle debat om fremtiden for affaldsenergisektoren rammer netop dette dilemma.

For få uger siden blev der indgået en politisk aftale om fremtidens fjernvarme. Den pålægger varmesiden af de danske affaldsenergianlæg yderligere krav om benchmark og ensretning, som vi kender det fra monopolsiden af forsyningssektoren. Samtidig sender regeringen klar signaler om, at den ønsker øget konkurrenceudsættelse på affaldsområdet. De to ambitioner stikker i hver sin retning. Brancheforeningen Cirkulær mener ikke, man kan forene fælles kontoplaner og bureaukratisk ensretning med kongstanken om det frie marked og fri konkurrence.

Vi skal stille de store spørgsmål
Der er behov for en moderne organisering af affaldsenergisektoren, der giver gevinst på alle bundlinjer, uanset om vi taler økonomi, miljø, vækst og velfærd. Men før vi giver svaret skal vi stille spørgsmålet: Hvad det er for en affalds- og forsyningssektor, vi ønsker os fremadrettet? Hvordan omfavner vi bedst den samlede opgave, vi løfter til gavn for borgere og virksomheder, og hvordan vi bliver endnu bedre til at skabe vækst, velfærd og grønne løsninger til Danmark?

Det er netop de spørgsmål, vi vil undersøge sammen med repræsentanter fra virksomheder, tænketanke, fagbevægelsen og politikere med pulsen på forsyningsområdet på vores årsmøde Affald 2016 10.-11. maj i København. Vi ser frem til denne altafgørende debat, og lad mig allerede nu sparke den i gang:

Uanset hvordan affaldsenergisektoren bliver organiseret, må forbrugerne ikke blive taberne, og vi må ikke miste den innovationskraft og det løfte, vi historisk har givet hinanden: at alle i Danmark, uanset hvor vi bor, skal have adgang til effektiv og miljøvenlig affaldsbehandling.

To affaldsstrømme skaber bøvl og bureaukrati
Sådan er dette desværre ikke altid. Vi har med den seneste reform af affaldsområdet – den såkaldte affaldsreform fase 1 eller liberalisering af genanvendeligt affald fra erhverv – set, at forbrugerne trækker det korteste strå i reformens navn.

For nylig kunne man i Vejle Amts Folkeblad læse at små erhvervsdrivende og private institutioner er meget frustrerede over, af at de ikke længere kan få indsamlet deres genanvendelige affald af kommunen. Den mulighed blev nemlig endeligt udelukket 1. januar i år.

Reformen har givet bagslag, og i stedet for frihed og konkurrence har den skabt et bureaukratisk bumletog, der betyder at små erhvervsdrivende enten skal betale skyhøje priser, eller slet ikke kan få hentet deres genanvendelige affald, fordi kommunen ikke må samle det ind. Den præcis samme skraldebil, der kommer forbi tandlægen, cykelhandleren eller den nystartede it-virksomhed, for at hente restaffaldet, må ikke tage spanden med genanvendeligt affald med.

Iværksætter-chikane
At man har skabt så hermetisk et lukket system, kan ikke opfattes som andet end iværksætter-chikane. Chikane af hårdtarbejdende selvstændige, der nu skal bruge deres kostbare tid på at ringe til vognmand efter vognmand og betale dyrt for at få hentet affaldet – hvis de overhovedet kan få det hentet. Som kommuner kan vi desværre ikke hjælpe, for det er ulovligt for os at tage affaldet med.

Her må og skal kommunerne kunne træde til, som del af en proaktiv lokal erhvervspolitik. Det skal bare virke. Så vores virksomheder kan gøre det, de er bedst til: Skabe vækst og beskæftigelse.

Derfor mener vi i Brancheforeningen Cirkulær, at mindre erhvervsdrivende – uden tvang – skal have mulighed for at vælge kommunen til, når det genanvendelige affald skal hentes, hvis det er den bedste løsning for den enkelte erhvervsdrivende. Sådan kan det offentlige og private samarbejde om at løse affaldsopgaven i fællesskab. Også dette vil vi debattere på vores kommende årsmøde.