Lukkede containere skal nedbringe mængden af affald til deponi

Langt det meste affald kan genanvendes. Derfor finder kommuner og affaldsselskaber det vigtigt at fokusere på, hvordan vi kan nedbringe mængden af affald til deponi. Det er nemlig spild af gode ressourcer og dyrt for både miljø og økonomi.

Deponi - Favrskov

Den lukkede deponicontainer skal nedsætte muligheden for, at brugbare ressourcer bliver smidt til deponi. Foto: Favrskov Forsyning

Vi kan i mange tilfælde undgå, at værdifulde ressourcer går tabt, hvis der i højere grad bliver afleveret affald til energiudnyttelse  og genanvendelse. Derfor har kommuner og affaldsselskaber landet over fokus på at undgå, at brugbare materialer bliver deponeret. Flere af Brancheforeningen Cirkulærs medlemmer har indført differentierede tiltag, som skal nedbringe mængden af deponiaffald på genbrugspladserne, og det har haft positive resultater.

Lukkede deponicontainere

Hos Favrskov Forsyning lukkede deponicontainerne i påsken 2018. Det betyder, at borgerne skal henvende sig til personalet på genbrugspladserne for at få containeren åbnet.

Det samme tiltag har fundet sted hos Sønderborg Forsyning på Glansager genbrugsplads, og allerede i 2016 på forsyningsselskabet Arwos' genbrugspladser i Aabenraa. Her står personalet også klar til at gennemgå og rådgive borgerne i deres sortering, så kun det rette affald kommer til deponi, og man undgår spild af gode materialer. De positive effekter heraf har været synlige fra dag ét.

Virker for både personale og borger

Erfaringerne med de lukkede deponicontainere er gode. Her ses et generelt fald i mængden af affald til deponi, men en stigning i affaldet, der rent faktisk skal deponeres.

Det ser Brancheforeningen Cirkulær som en positiv udvikling. På genbrugspladsen i Aabenraa blev mængden af deponi reduceret til en tredjedel fra 2016 til 2017. Derudover har det i Favrskov vist sig at være positivt for både personale og borgere, der i langt de fleste tilfælde forstår og bifalder tiltaget. Det gavner genanvendelsen og nedbringer mængden af affald til deponi.

Hvorfor graver vi affald ned i jorden?

Det kan virke gammeldags, at vi stadig graver affald ned i jorden, når vi egentlig burde bruge det igen. Men desværre indeholder mange typer affald skadelige stoffer (som f.eks. PCB, bly og asbest), som vi faktisk helst vil undgå at have i vores samfund.

Derfor deponerer vi dette affald i jorden under kontrollerede forhold. Det kan f.eks. være:

• Mørtelpuds
  • Keramik
  • Leca
  • Glasuld
  • Støvende og ikke-støvende asbestholdigt affald
  • Forurenet jord
  • Opfej fra gader
  • PCB-forurenet affald
  • Blød pvc

Deponering i bur hos AffaldVarme Aarhus

På én af genbrugsstationerne i Aarhus kan deponiaffaldet afleveres i et bur fremfor en container, som ellers er normen. Det har skabt stor overskuelighed for både personale og borgere, som har kunnet danne sig et overblik over indholdet i buret. Derudover har det også været nemmere at tømme og frasortere fejlsorterede elementer.

Genbrugsstationen har samtidig oplevet at burets gennemsigtighed gør, at borgerne i højere grad sortere korrekt, da de kan se hvad buret indeholder. Også her står genbrugspladspersonale klar til at rådgive og assistere om korrekt sortering.

Niels Remtoft
7231 2073