For meget blød PVC ryger under afgiftsradaren

Høringssvar

Badedyr, luftmadrasser og gummistøvler af blød PVC-plastik slipper fortsat for afgift, selvom netop blød PVC hverken kan genanvendes eller energiudnyttes – og derfor er dømt til at blive gravet ned i jorden. Mest muligt skal afgiftsbelægges, mener Brancheforeningen Cirkulær.

deponi PVC

Forbrugerprodukter af blød pvc som f.eks. badedyr og luftmadrasser havner i dag på deponi. Foto: Favrskov Forsyning.

Det er positivt, at PVC-afgiften genindføres – men der er fortsat alt for mange produkter af særligt den besværlige bløde PVC, der slipper for afgifter.

Det skriver Brancheforeningen Cirkulær i et høringssvar om pvc-afgifter.

”På genbrugspladserne ser vi fx badebassiner, badedyr, luftmadrasser - dvs. fraktioner, som fortsat ikke forventes afgiftsbelagt. Det ser vi gerne ændret,” skriver Brancheforeningen Cirkulær i høringssvaret.

I Miljøstyrelsens rapport Kortlægning af PVC i Danmark 2018 findes en oversigt over en række produkter, som kan indeholde PVC, men som ikke er afgiftsbelagte.

”Denne liste ser vi gerne voldsomt forkortet, så mest muligt bliver afgiftsbelagt”, skriver Brancheforeningen Cirkulær.

Forskel på blød og hård

I debatten om PVC er det altafgørende at skelne mellem produkter af hård PVC, som f.eks. tagrender og kloakrør, og produkter af blød PVC som f.eks. luftmadrasser.

Hård PVC er nemt at genanvende. Anderledes problematisk er det for blød PVC, der i dag ikke genanvendes og ligeledes ikke er ønsket på affaldsenergianlæg. I stedet graves blød PVC ned i jorden på deponier. Og det er tiden altså løbet fra, mener Brancheforeningen Cirkulær.

Festivaler har problemer med luftmadrasser

Ved at afgiftsbelægge PVC-produkter som fx teltbunde, luftmadrasser, badebassiner, gummistøvler, vaders og lignende kan forbruget mindskes, og reparation af disse produkter fremmes, ligesom anvendelsen af PVC måske også substitueres.

”Vi ved fx at musikfestivalerne har udfordringer med efterladte PVC-luftmadrasser. Det kunne en afgift på luftmadrasser måske afhjælpe,” mener Brancheforeningen Cirkulær.

Tilbagetagning for professionelle langt fra nok

PVC-industrien overvejer at etablere en tilbagetagningsordning for bløde PVC-produkter i det ’professionelle’ segment, fx PVC-gulve.

Det initiativ bakker Brancheforeningen Cirkulær op om, men det vil kun bidrage til en løsning for få produktgrupper – og altså ikke en stor mængde produkter, almindelige forbrugere er tvunget til at sende på deponi.

Nana Winkler
7231 2075