Nyt fra EU: Foreløbig enighed om affaldspakken

EU-systemet er nået til foreløbig enighed i de langstrakte forhandlinger om affaldspakken. Det skriver Rådet i en pressemeddelelse. CEWEP og MWE erfarer for Brancheforeningen Cirkulær at målene bliver 65 procent genanvendelse i 2035 og obligatorisk indsamling af madaffald og tekstiler i hhv. 2023 og 2025.

EU2

Detaljerne i den foreløbige aftale præsenteres for EU-landenes ambassadører på onsdag. Foto: EU.

Det er lykkedes det estiske EU-formandskab at skabe foreløbig enighed om de fire affaldsdirektiver i affaldspakken. Det skriver Rådet (hvor EU-medlemsstaterne er repræsenteret) i en pressemeddelelse.

Det er dog først den 20. december, at vi får mere at vide om, hvad enigheden består af. Her er det planen, at de enkelte landes EU-ambassadører bliver orienteret. Ifølge pressemeddelelsen er der opnået enighed om en klarere affaldsdefinition, tydeligere målemetoder og bindende affaldsmål.

Den endelige tekst vil først blive udarbejdet i det nye år og under det kommende bulgarske formandskab. Først her vil enigheden blive konfirmeret og direktiverne endeligt vedtaget i Rådet og Parlamentet.

Foreløbige procenter

Vi har fra vores europæiske organisationer CEWEP og MWE hørt at genanvendelsesmålene for husholdningsaffald og lignende affald fra andre kilder er landet på 55% i 2025 stigende til 60% i 2030 og 65% i 2035. Kommissionens oprindelige forslag lød på 65% genanvendelse i 2030 og Parlamentet ønskede hele 70% genanvendelse på samme tidspunkt.

Derudover er det tilsyneladende aftalt at EU-landene forpligtes til særskilt indsamling af madaffald senest i 2023 og tekstiler i 2025.

Deponeringsmålene skulle være landet på maksimalt 10% deponering i 2025, hvilket er 5 år tidligere end i Kommissions udspil. Det er koblet med muligheden for at få fristen forlænget med 5 år til 2030 for de lande, som per 2013 deponerede mere end 60% af husholdningsaffaldet og lignende affald fra andre kilder.

Nana Winkler
Specialkonsulent