Nyt netværk har fokus på borgerinvolvering og affaldsadfærd

Borgernes indsats er afgørende for, at vi når målene om mere og bedre affaldssortering. Derfor etablerer Brancheforeningen Cirkulær et nyt erfaringsnetværk for ansatte i sektoren, der arbejder med borgerinvolvering og affaldsadfærd.

Affaldssortering i køkken i lejlighed

Et af de steder, hvor der skal sorteres mest affald, er i køkkenet. Køkkenet er imidlertid også rammen om et væld af andre hverdagsgøremål, som affaldssortering konkurrerer mod. Foto: Brancheforeningen Cirkulær.

Mindre affald, mere genbrug, mere affaldssortering og bedre genanvendelse.

Der er nok udfordringer at tage fat på for kommuner og affaldsselskaber – og fælles for dem alle er, at borgernes indsats er afgørende for succes.

Derfor søsætter Brancheforeningen Cirkulær et nyt erfaringsnetværk for foreningens medlemmer, der arbejder med f.eks. borgerinvolvering, affaldsadfærd mv. Det kan bl.a. være antropologer, sociologer og etnografer.

”Mange kommuner og affaldsselskaber har allerede medarbejdere, der arbejder med forskellige former for borgerinvolvering. Men det er et nyt felt for affaldssektoren, og i konstant udvikling. Derfor er det naturligt, at vi som forening understøtter erfaringsudveksling og vidensdeling for vores medlemmer,” siger Mikkel Brandrup, direktør i Brancheforeningen Cirkulær.

Affald og hverdagen

Brancheforeningen Cirkulærs erhvervs-ph.d. Lina Katan vil stå i spidsen for netværket. Hun er aktuelt i gang med et forskningsprojekt, der undersøger, hvordan affaldssortering – og det besvær, der kan følge med – hænger sammen med borgernes hverdagsliv.

”Borgerne vil gerne sortere affald – men der skal ikke så meget til, før det alligevel opleves som besværligt, og vi fristes til at smide det hele til restaffald. Projektets første analyser påpeger vigtigheden af, at vi ser på borgernes affaldsadfærd i sammenhæng med alt, hvad de i øvrigt foretager sig i hverdagen,” siger Lina Katan og uddyber:

”Vores brug af affaldsspande er sammenvævet med de øvrige aktiviteter i vores hverdagsliv, og hvis vi vil forstå, hvorfor sortering opleves som besværligt og ofte går fløjten, så må vi forstå disse hverdagsaktiviteter bedre. Det kalder på kulturelle og sociale perspektiver, som sætter borgernes interaktion med affald og spande i kontekst. Det er vi ikke så vant til at jonglere med i affaldsverdenen, men der er ingen vej udenom, og derfor er etableringen af adfærdsnetværket umanerligt relevant,” siger hun.

Der satses på et fysisk første møde i netværket 25. marts 2021 i Vejle.

Interesserede fra Brancheforeningen Cirkulærs medlemmer kan kontakte Lina Katan eller Niels Toftegaard for at høre mere om netværket.

lina katan
Specialkonsulent, ph.d.