Nyt notat: Priserne på affaldsenergi stiger i Tyskland

Mangel på kapacitet i tyske affaldsenergianlæg – som generelt er af ældre dato – giver stigende priser for tyske virksomheder, der skal have behandlet restaffald. Danmark skal være opmærksom på at undgå samme situation, mener Brancheforeningen Cirkulær.

Fjernvarme Fyn - Affaldsenergi5

Tyske virksomheder skal betale op mod 180 euro for at aflevere et ton affald til energiudnyttelse. Mangel på kapacitet og aldrende tyske energianlæg er en del af forklaringen. Foto: Brancheforeningen Cirkulær.

Det tyske affaldsmagasin EUWID Recycling und Entsorgung er kommet med sin halvårlige status for det tyske marked for energiudnyttelse af affald. Brancheforeningen Cirkulær har sammenfattet hovedpointerne samt prisudviklingen i et nyt notat.

Stigende priser og knaphed på kapacitet

Notatet viser, at priserne stiger, brændværdien stiger og at der er udpræget knaphed på tysk forbrændingskapacitet, som i øvrigt er ved at være af ældre dato.

Derfor er der fortsat store mellemlagre og dystre udsigter for især erhvervsaffald til nyttiggørelse, som handles frit på det tyske marked. Disse flaskehalstendenser har angiveligt allerede bremset byggeprojekter, da det ikke er muligt at få behandlet de store mængder restaffald fra byggepladserne. Tyske virksomheder og affaldshandlere kigger derfor i stigende grad mod såvel skandinaviske som østeuropæiske energianlæg.

Danmark skal være opmærksom

Derfor skal vi tage ved lære af situationen i Tyskland, mener Mikkel Brandrup, konstitueret direktør i Brancheforeningen Cirkulær, i en kommentar til situationen på det marked.

”Vi skal glæde os over, at vi nu og her kan hjælpe de tyske virksomheder ved at aftage og behandle noget af deres restaffald, så vi nedbringer deponi og samtidig sikrer danske borgere og virksomheder konkurrencedygtig el og varme,” siger Mikkel Brandrup, men advarer dog:

”Danmark skal være opmærksom på ikke selv at komme til at stå i samme situation i fremtiden. Forsyningssikkerhed i form af disponibel kapacitet på vores affaldsenergianlæg er afgørende for både økonomi, miljø og klima. Vi skal have mulighed for at løse vores egne miljøopgaver og undgå, at danske virksomheder og borgere skal betale dyrt for at få behandlet restaffald på middelmådige anlæg i udkanten af Europa, der ikke har den samme høje effektivitet og miljøstandard som de danske affaldsenergianlæg,” siger Mikkel Brandrup.

Den tyske affaldsenergisektor – kort fortalt

Ejerforholdene på tyske affaldsenergianlæg er mangfoldige. Her er såvel kommunale og fælleskommunale anlæg, som kommercielle anlæg ejet af energikoncerner og kapitalfonde samt fælles offentligt-privat ejede anlæg.

I Tyskland skelnes der mellem affald fra erhverv til hhv. bortskaffelse (kan sammenlignes med dagrenovation/restaffald) og nyttiggørelse (kan sammenlignes med småt brændbart). Begge fraktioner sendes til energiudnyttelse, men kommunerne er kun forpligtede til at sikre kapacitet til det dagrenovationslignende affald til bortskaffelse. Affald til nyttiggørelse har virksomhederne selv ansvar for at finde behandling til på markedsvilkår.

Nettoprisen for at få behandlet et ton restaffald ligger generelt på mellem 100-150 €/ton (ca. 745-1.120 kr.), men i Sydtyskland dog helt op mod 180€/ton (1.340 kr.) I Tyskland er det ikke afgifter på energiudnyttelse af affald.

I Danmark er gennemsnitsprisen 439 kr./ton inkl. afgifter iflg. Energistyrelsen.

Nana Winkler
7231 2075