På otte ud af ti genbrugspladser kan du give ting til andre

Pressemeddelelse

Der er masser af muligheder for at give genbrugelige ting og sager videre til andre medborgere på landets genbrugspladser – og nogle steder kan du også selv hente brugte ting, til gavn for både klima og pengepung. Ny kortlægning fra Brancheforeningen Cirkulær om direkte genbrug viser de gode eksempler.

Reuse i Aarhus

Der er store CO2-reduktioner at hente, hvis vi i højere grad reparerer, køber genbrug og giver vores aflagte ting til andre, i stedet for at smide dem ud. Og heldigvis er der mange muligheder for at praktisere netop det på næsten 300 af landets genbrugspladser, viser ny kortlægning fra Brancheforeningen Cirkulær. Foto: AffaldVarme Aarhus

På landets genbrugspladser bliver der byttet, repareret og givet videre som aldrig før. På otte ud af ti danske genbrugspladser kan borgerne give deres brugte, men stadig brugbare møbler, kaffekopper og elektronik til andre medborgere – og flere steder kan du selv tage ting med hjem igen.

Det viser nye tal fra Brancheforeningen Cirkulær og JHN Processor i en ny kortlægning med gode eksempler på, hvordan ’direkte genbrug’ – som det kaldes på affaldsfagsprog – praktiseres på genbrugspladser i hele landet.

”Det er fantastisk at se, hvordan kommuner, affaldsselskaber sammen med borgere og lokale kræfter i fællesskab sørger for, at vores indbo, køkkengrej og børnenes legetøj får nyt liv og kan glæde andre, fremfor at blive smidt ud. Det er godt for både klima, miljø – og pengepungen,” siger Mikkel Brandrup, direktør i Brancheforeningen Cirkulær – interesseorganisation for kommuner og kommunale affaldsselskaber.

The referenced media source is missing and needs to be re-embedded.

For børn, borgere og iværksættere

Mulighederne er mange, viser Brancheforeningen Cirkulærs kortlægning. Det kan være bytteområder, hvor man kan stille brugbare sager til andre, og selv tage ting med hjem.

Det kan også være genbrugsbutikker i tilknytning til genbrugspladsen, drevet af frivillige organisationer, private virksomheder eller kommunen selv.

Flere steder bliver der også repareret f.eks. cykler, eller også stilles ’affaldet’ til rådighed for iværksættere og designere – eller kommunens skoler og institutioner til kreative forløb for børn og unge.

Godt for klimaet

Der er store CO2-reduktioner at hente, hvis vi i højere grad reparerer, køber genbrug og giver vores aflagte ting til andre, i stedet for at smide dem ud. Og så er der ofte penge at spare i forhold til at købe nyt.

Der kan spares over 14.000 tons CO2-udledning om året, alene hvis vi reparerede defekt elektronik, fremfor at smide det ud og købe nyt. Hos AVV i Hjørring bliver der derfor repareret hårde hvidevarer som vaskemaskiner og komfurer. Maskinerne er afleveret på genbrugspladserne, og enten fejler de ikke noget, eller også kan de nemt repareres.

Der er også store klimagevinster ved at genbruge byggematerialer. Der spares et kg CO2 for hver to mursten, der genbruges i et byggeri. Derfor kommer der flere og flere genbrugsbyggemarkeder rundt omkring i landet, og på genbrugspladserne kan man mange steder aflevere og hente materialer som fliser, udesten, trægulve, brædder og døre. Det har bl.a. affaldsselskabet Reno Djurs stor succes med.

”Den grønne omstilling og arbejdet med at reducere CO2-udledningen gøres nogle gange enormt kompliceret og dyr – men direkte genbrug er faktisk et eksempel på, at helt almindelige mennesker kan gøre en stor indsats nærmest gratis, og samtidig glæde andre,” siger Mikkel Brandrup.