Direkte genbrug på danske genbrugspladser

​Flere og flere kommuner og affaldsselskaber i Danmark arbejder med direkte genbrug i forbindelse med genbrugspladserne. Det kommer der gode resultater ud af.

Når produkter, ting og sager bliver flyttet op i affaldshierarkiet til genbrug, så reduceres CO2-udledningen – både fordi affaldet ikke skal genanvendes eller energiudnyttes, men også fordi genbrug fortrænger CO2-udledningen forbundet ved at købe nyt.

Samtidigt kan arbejdet med direkte genbrug være medvirkende til at skabe sociale arbejdspladser for folk på kanten af arbejdsmarkedet. Arbejdet med direkte genbrug spiller ind i verdensmål 12.4 og 12.5, der går ud på at forbedre affaldshåndtering og reducere affaldsmængderne via forebyggelse, reduktion og genbrug, men også i mål 8.5 om anstændigt arbejde for alle.

Meget af det, som borgerne afleverer på genbrugspladserne, fejler ikke noget. Det kan bruges igen af andre, som kan få gode ting til en god pris.

I denne case-samling har Brancheforeningen Cirkulær samlet en række eksempler på direkte genbrug, der kan inspirere andre.

Udgivelse

Argo - Genbrugsbutik4