Gode samarbejder om genbrug

ISOBRO og Brancheforeningen Cirkulær vil sammen arbejde for at øge genbruget fra landets genbrugspladser gennem stærke fælles modeller. Denne rapport viser anbefalelsesværdige modeller for dette samarbejde ude på genbrugspladserne.

Brancheforeningen Cirkulær har sammen med ISOBRO, der repræsenterer landets frivillige og velgørende organisationer, identificeret hvordan kommuner og velgørende organisationer kan samarbejde mere og bedre om at minimere affaldsmængderne og få endnu flere ting og sager genbrugt direkte.

Rapporten er udarbejdet af Global Translations og Koch & Falk og indeholder derudover en række eksempler på f.eks. aftaler, som kommuner og organisationer kan indgå om adgang og gensidige forpligtelser om genbrug.

Der er også eksempler på vedtægter, hvis flere organisationer går sammen og i fællesskab aftager genbrugseffekter fra genbrugspladser.

Udgivelsen er en del af Genbrugsløftet, som Brancheforeningen Cirkulær, Røde Kors, Folkekirkens Nødhjælp og Kirkens Korshør har indgået.

Nana Winkler
7231 2075