Dokumentation af direkte genbrug på genbrugspladser

Brancheforeningen Cirkulær og COWI har udarbejdet et forslag til en standardiseret liste over genbrugseffekter, der kan sikre en ensartet opgørelse af mængder på tværs af aktører. Rapporten belyser også de seks mest udbredte koncepter for genbrug på genbrugspladser.

Hvis vi vil måle klimaeffekten ved genbrug, kræver det en standard for, hvordan mængden af genbrug opgøres.

Særligt på genbrugspladser kan det være en udfordring, for det kræver, at hver en kaffekop, sofa, belægningsflise og trælægte, der byttes eller sælges som genbrug, registreres og vejes – uanset om det sker i et bytteområde på pladsen eller en tilhørende genbrugsbutik, kommunal som privat og frivillig.

COWI har sammen med Brancheforeningen Cirkulær, en lang række kommuner og affaldsselskaber samt velgørende organisationer udarbejdet en standardiseret varegruppeliste, der viser de typiske ting og sager, der kan gå til direkte genbrug fra genbrugspladser.

Rapporten belyser også de seks mest udbredte koncepter for genbrug, der findes på landets genbrugspladser, herunder fordele og ulemper ved de forskellige måder at opgøre mængder og omregne til tons.

Udgivelse

Reuse i Aarhus