Vanens magt er stærkere end vores stræben efter status

Debat

Det høres ofte, at vi skal gøre affaldssortering til et statussymbol - eller ligefrem sexet - hvis vi vil have flere til at sortere mere og bedre. Nej, skriver ph.d.-forsker Lina Katan fra Brancheforeningen Cirkulær, for det vil formentlig være en kortsigtet strategi og kan i hvert fald ikke stå alene. Vi skal søge at forstå, hvordan sortering for de mange, bare bliver måden man kommer af med affaldet uden et ledsagende ønske om at gøre sig særligt bemærket.

affaldssortering metal

Langt det meste af det, vi foretager os i dagligdagen, er drevet af rutiner og vaner. Også affaldssortering. Foto: Affaldsfotobank.

På foreningens affaldsdage-konference i begyndelsen af november, ansporede det første oplæg af Peter Hesseldahl en diskussion om, hvordan statusobjekter eller -handlinger, kan bruges som drivere mod et mere bæredygtigt hverdagsforbrug. Diskussionen afspejlede en forståelse af individet som valg- og statusstyret, der i mange år har domineret store dele af forbrugsforskningen.

Denne forståelse repræsenterer imidlertid en stor kontrast til den tilgang til borgere og hverdag som Brancheforeningen Cirkulærs ph.d.-projekt baserer sig på. Der er indrømmet ting vi gør i hverdagen, som er styret af bevidsthedsmæssige valg og en stræben efter status, men langt det meste af det vi gør og måderne vi gør det på er drevet af rutiner og vaner, som afspejler en form for normalitet.

Mindre en halvejs bevidst

Det meste af det vi gør, er med andre ord noget vi foretager os, ikke bare mere eller mindre bevidst, men mindre mindre end halvvejs bevidst. Vi gør det ikke for at skille os ud, ikke for at gøre os særligt bemærkede eller høste anerkendelse. Langt de fleste af os gør langt hen ad vejen det, alle andre gør – det, som er normalt. Derfor er en vigtig ambition i projektet at forstå noget mere om, hvordan sortering bliver det normale.

Derudover ville det i øvrigt også være en kortsigtet strategi at søge sortering udbredt som status-praksis. Såvel statusobjekter som -praksisser er kortlivede og lider som bekendt deres endeligt i den stund, de opnår masseudbredelse og dermed mister deres iøjenfaldende og statusgivende karakter. Det som alle gør eller har, kan ingen gøre sig særligt bemærket med.

Vi vil gerne have sortering masseudbredt som vedvarende praksis. Derfor har jeg valgt en teoretisk tilgang, der netop fokuserer på de ubemærkede praksisser samt hvordan og hvorfor noget således er blevet den måde vi uden at tænke særligt over det, gør noget på.

Ph.d.projekt: Affaldssortering som ubemærket hverdagsrutine

Hvordan går affaldssortering fra at være uoverskueligt besvær til ubemærket rutine?

Det undersøger Lina Katan for Brancheforeningen Cirkulær og Statens Byggeforskningsinstitut i et tre-årigt erhvervs-ph.d-projekt, støttet af Innovationsfonden.

Projektet undersøger de forskellige sammenhænge og aktiviteter, som til sammen udgør den hverdag, som affaldssortering gerne bare skulle være en helt selvfølgelig del af.

Læs mere om projektet her.

På en blog og i nyhedsbreve deler Lina løbende de indsigter og overvejelser, hun gør sig undervejs i projektet.

Find blogindlæg og nyhedsbreve her.

Projektet afsluttes ifølge planen i foråret 2022.

lina katan
Specialkonsulent, ph.d.