Case-samling: Mindre deponi på genbrugspladser

På landets genbrugspladser arbejdes der målrettet med initiativer, der hjælper virksomheder og borgere til at sortere bedre, så mængderne af fejlsorteret affald til deponering mindskes. Brancheforeningen Cirkulær har samlet en række eksempler i en case-samling.

Deponering er nederst i affaldshierarkiet - så det er den sidste mulighed, vi har til affald, der hverken kan genbruges, genanvendes eller energiudnyttes.

På landets genbrugspladser arbejdes der målrettet med initiativer, der skal hjælper virksomheder og borgere til at sortere bedre, så mængderne af fejlsorteret affald til deponering - eller 'til nedgravning', som det hedder på mange genbrugspladser - mindskes.

Brancheforeningen Cirkulær har derfor samlet en casesamling, der viser gode eksempler på sorteringstiltag på landets genbrugspladser, så kun deponeringsegnet affald havner i containeren til deponi.

Casesamlingen har eksempler på bl.a. disse initiativer:

• Lukkede deponicontainere
  • Mindre tip-containere og strategisk opsætning af mindre kar til deponiaffald
  • Svære parkeringsforhold for bilister ved siden af deponicontaineren
  • Deponering i bur
  • Monitering af indhold i containeren via årlige stikprøver
  • De grønne guider
  • Ændring i kommunikationen – fra deponi til ”Til nedgravning”

Udgivelse

Deponi - Favrskov