Genbrugspladser i Danmark

JHN Processor har kortlagt 364 genbrugsstationer i Danmark i 2017 og Brancheforeningen Cirkulær har analyseret tallene.

De danske genbrugspladser er blevet en attraktion for borgerne - ikke kun ved højtider, men hele året. Hver genbrugsplads har i gennemsnit 88.418 besøgende pr. år. Enkelte genbrugspladser er med over 400.000 årlige besøgende endda så populære, at de er i liga med større turistattraktioner i Danmark, når det gælder besøgstal. Det viser en ny analyse fra Brancheforeningen Cirkulær og analysefirmaet JHN Processor.

Analysen præsenterer statistiske oplysninger om de 364 genbrugspladser, som i 2017 blev kortlagt af JHN Processor. Genbrugspladserne er forskellige på mange parametre, da de er udviklet i forhold til de lokale behov og muligheder – og så er de vældig populære hos både borgere og virksomheder.

Fakta fra analysen

• Gennemsnitligt besøgstal per genbrugsplads: 88.418 pr. år
  • Antal genbrugspladser med døgnåbent: 13
  • Antal genbrugspladser, der kun har bemandet åbningstid: 306