Billedserie: Sådan ser en avis ud efter 35 år i jorden

Hvad er potentialet i at genanvende restaffald, der har ligget 35 år i jorden? Hvordan ser drænet ud efter så mange år? Og hvor meget kan man finde ud af om et gammelt deponi uden at grave det ud? Landfill mining-projektet i Skanderborg hos Renosyd stiller mange spørgsmål, men svarene kan bane vejen for bedre og mere effektive projekter i fremtiden.

Renosyd - Deponi landfillmining2

I en måned har to gravkøer afsløret, hvad der gemmer sig i et 35 år gammelt deponi hos Renosyd i Skanderborg. Formålet er at undersøge potentialet for landfill mining af deponier med dagrenovation i Danmark samt skabe en model for, hvordan det kan gøres effektivt. For det er ikke nødvendigvis en guldåre, man i første omgang skal regne med at ramme. Foto: Brancheforeningen Cirkulær.

Bunken af dæk bliver større og større ved siden af de meterhøje skrænter fyldt med affald. En gravko flytter endnu et stort traktordæk væk fra udgravningen.

"Det kunne tyde på, at vi er på vej ind i noget storskrald. Der er heller ikke så mange plasticposer mere," svarer Per Sundberg, miljøchef i Renosyd, affaldsselskab for Skanderborg og Odder kommuner.

I snart en måned har to gravkøer afsløret, hvad der gemmer sig i affaldsselskabets 35 år gamle deponi i Skårup lidt uden for Skanderborg. Meningen er at undersøge, hvad potentialet for landfill mining er i Danmark samt skabe en model for, hvordan det kan gøres effektivt.

”Vi vil prøve at se, hvad potentialet er for at genanvende noget af affaldet. Skal det yderligere sorteres og i hvor høj grad? Kan det energiudnyttes fornuftigt? Endnu har vi kun fundet dagrenovation. Alt det organiske affald er væk. Tilbage er der en masse blød plast, en del tekstiler, en lille smule metal – og en masse jord. Men vi håber på at støde på noget storskrald, hvis vi graver lidt ind den vej,” forklarer Per Sundberg videre og peger i retning af gravkøerne.

Landfill firser-skrald
Udover genstandene her har deponiet også gemt på et par hjulkapsler fra en Saab, en stor abe-dukke, adskillige (tomme) flasker sprut, en rulleskøjte og emballagen fra en dåse Graasten-leverpostej.

Skattejagten er kun en lille del

Landfill mining handler om – som navnet antyder – at se gamle deponier som potentielle miner, der indeholder genanvendelige ressourcer eller brændsel til el- og varmeproduktion. Særligt metal er der fokus på, fordi det på kort sigt kan bidrage til at dække omkostningerne ved selve udgravningen af et deponi.

Derfor den lidt længselsfulde snak om storskraldet, som parterne i Renosyd-projektet håber indeholder mere metal. En scanning af deponiet, før udgravningen begyndte, indikerede, at sammensætningen af affaldet lidt længere inde ændrer karakter, og at der her kan være strømførende materialer – f.eks. metal.

Men økonomien i et landfill mining-projekt skal ses i et længere tidsperspektiv, og indeholder samtidig flere bundlinjer end blot penge, påpeges det:

• Det er dyrt i bl.a. spildevandsafgifter at håndtere det opsamlede regnvand, der løber igennem et deponi, og bortskaffe det korrekt. Graves deponiet op, er disse penge sparet.
  • Mange deponier ligger lidt uden for de store byer tæt ved vandet. Der kan derfor være et økonomisk potentiale i at sælge grundene til boligbyggeri efter udgravning og oprensning af et deponi.
  • I stedet for at grave nye huller til deponering af affald kan tidligere deponier graves ud og genbruges til nyt affald. Det kan spare plads og penge.
  • Det handler samtidig om at rydde op efter fortidens synder – især, hvis et deponi risikerer at påvirke f.eks. drikkevandsressourcer negativt, hvilket der samfundsøkonomisk kan være store udgifter ved.

”Man bliver ikke rig af det her med det samme. Men det er heller ikke formålet med det her projekt. Vi vil prøve at foretage en total vurdering, som kan bruges til at vurdere, om man skal sætte gang i lignende projekter på andre deponier, og hvordan det bedst kan gøres,” siger Per Sundberg.

Gravearbejdet slutter i begyndelsen af oktober, og analyserne af projektet forventes at tage et par måneder.

Landfill avis
Når man afleverer et ton affald til deponering i Danmark, betaler man for behandling af affaldet 30 år ude i fremtiden. Så lang tid har man fra statens side bestemt, at det er nødvendigt at holde øje med affald i jorden. Men når en avis fra 1981 kan se sådan ud, så er det tydeligt, at den såkaldte efterbehandlingsperiode kan være markant længere. Denne Jyllands-Posten har sandsynligvis gemt sig i en plastikpose, som har skånet den fra at blive opløst af det regnvand, der i 35 år er løbet gennem deponiet. Foto: Brancheforeningen Cirkulær.
Landfill non-invasiv
Forud for selve udgravningen er området blevet scannet med en georadar og en såkaldt tracer, som hver især kan give et billede af, hvad jorden gemmer på, uden at man skal til at grave. Man kan blandt andet se, hvor elektrisk ledende indholdet i deponiet er, samt få et billede af, hvornår man går fra toplaget af jord og ned til selve affaldet. En del af Renosyd-projektet handler om at blive bedre til at tolke de signaler, apparaterne sender retur.

Reno Syd Landfill Mining
Det udgravede affald forsorteres med det samme. De foreløbige resultater viser, at der ca. 60 procent jord, hvilket er mere end antaget. Det skyldes, at her også er deponeret slam samt haveaffald. Bortset fra den fine jord skal alt øvrigt affald - f.eks. metal og plastposer - sorteres og behandles yderligere. Derudover er en hel del af det udgravede materiale stadig vådt og klistret. Det er blevet lagt til tørre for efterfølgende at blive sorteret.
Renosyd - Deponi landfillmining2
Der er methangas i gamle deponier, som følge af nedbrydningen af madaffald. Derfor har gravko-operatørerne hele tiden gasmålere på, så de hurtigt kan advares om forhøjet methanindhold - det er både sundhedsskadeligt og eksplosivt.

Niels Remtoft
7231 2073