Kapacitet til miljøbehandling af mink på affaldsenergianlæg

Dansk affaldsenergianlæg har ikke modtaget den mængde ikke-smittede mink, der var stillet kapacitet til rådighed for. Meldingen om at opgravede mink måske skal miljøbehandles på affaldsenergianlæg skal drøftes med de enkelte anlæg, anbefaler Brancheforeningen Cirkulær.

Reno nord - affaldsenergi

Affaldsenergisektoren gav tidligt udtryk for, at den var klar til at modtage aflivede mink.

Der tegner sig et politisk ønske om at grave aflivede mink op af massegravene og behandle dem på anden vis.

De danske affaldsenergianlæg er – efter Brancheforeningen Cirkulærs opfattelse – samfundskritisk infrastruktur.

Skulle behovet for at miljøbehandle opgravede mink på affaldsenergianlæg vise sig, er det altafgørende, at de statslige myndigheder tager direkte kontakt til de enkelte anlæg og aftaler betingelser for, hvordan de opgravede mink kan miljøbehandles.

Brancheforeningen Cirkulær lægger vægt på, at miljøbehandling af døde mink, der har været gravet ned i længere tid, skal ske under hensyntagen til arbejdsmiljøet for medarbejderne på anlæggene såvel som anlæggenes tekniske drift.

Brancheforeningen Cirkulær opfordrer derfor Miljøstyrelsen og Fødevarestyrelsen til også at afsøge alternativer.

Kapacitet til behandling af mink siden 4. november

Siden regeringens meddelelse om at aflive alle mink i Danmark, har danske affaldsenergianlæg – som den samfundskritiske infrastruktur, de er – været klar til at modtage ikke-smittede mink til miljøbehandling.

Langt størstedelen af affaldsenergianlæggene har derfor meldt sig klar og stillet kapacitet til rådighed til at modtage definerede mængder af mink.

Brancheforeningen Cirkulær har forhørt sig hos en række affaldsenergianlæg, og kan konkludere, at mange anlæg ikke har modtaget den mængde mink, de har stillet kapacitet til rådighed for.

Ved at tage visse forholdsregler på anlæggene har det generelt været muligt at miljøbehandle ikke-smittede mink. Flere anlæg har derfor tilkendegivet, at de godt har kunnet stille yderligere kapacitet til rådighed. Enkelte anlæg har slet ikke modtaget mink.

Brancheforeningen Cirkulær skal understrege, at affaldsenergianlæggene hidtil kun er blevet spurgt om, hvorvidt de kunne tage imod ikke-smittede mink.