OECD-rapport bør læses med kritiske briller

Selvom OECD overordnet set roser dansk miljøpolitik, herunder vores affaldshåndtering, skal rapportens konklusioner læses med kritiske briller. Særligt sammenligningerne med andre lande er problematisk, mener Brancheforeningen Cirkulær.

Genanvendelse glas

Kommuner og affaldsselskaber har sammen med borgerne flyttet over 300.000 tons affald fra energiudnyttelse til genanvendelse de senere år. Derfor er OECD's kritik af kommunernes affaldshåndtering fejlagtig, mener Brancheforeningen Cirkulær. Foto: Vejle Affald Genbrug.

OECD har i dag offentliggjort sin evaluering af dansk miljøpolitik, og den indeholder ikke overraskende både ris og ros – også på affaldsområdet. Især Danmarks evne til at undgå lossepladser og deponier samt vores høje genanvendelsesprocenter fremhæves positivt. Dog vækker et par af konklusionerne undren hos Brancheforeningen Cirkulær – interesseorganisation for kommuner og affaldsselskaber.

I rapporten fastslår OECD, at Danmark indtager den negative førsteplads som det land, der producerer mest affald per person. Den påstand holder dog ikke, som Mandag Morgen senest slog fast i september.

”Der er ingen tvivl om, at vi producerer for meget affald i Danmark, men der er ikke belæg for at påstå, at vi producerer mest affald. Derfor ærgrer det os, at OECD ikke har fået luget denne fejltagelse ud”, siger Mads Jakobsen, formand for Brancheforeningen Cirkulær.

Rapporten indeholder derudover flere deciderede fejl – blandt andet påstår OECD at der er overkapacitet i den tyske affaldsenergisektor. Det forholder sig stik modsat: der er underkapacitet, og Tyskland betaler i stigende grad danske anlæg for at modtage og energiudnytte tysk restaffald.

Danmark ligger pænt i Europa

Fra 2011 til 2016 er det lykkedes kommunerne og de kommunale affaldsselskaber at øge genanvendelsen fra 37% til 46%. Det er en positiv udvikling, som affaldssektoren har drevet i tæt samarbejde med borgerne og de private virksomheder, der er med til at løse affaldsopgaverne sammen med og for kommunerne. Påstanden om, at kommunerne hellere vil sende affald til energiudnyttelse fremfor til genanvendelse er derfor helt forkert, påpeger Mads Jakobsen.

”Vi har de seneste 5-10 år rullet en lang, lang række spande ind i folks indkørsler og baggårde for at gøre det nemmere at sortere affald, så vi får mere affald til genanvedelse fremfor til energiudnyttelse. Spørger man Miljøstyrelsen, så når vi de fastsatte mål fra den seneste ressourcestrategi. Det skal man huske, og derfor rammer OECD’s kritik af kommunernes affaldshåndtering ved siden af. Konklusionerne fra OECD skal generelt læses med kritiske briller”, mener Mads Jakobsen.

I Danmark har vi derudover været gode til at reducere deponering af husholdningsaffald til kun 1 procent, hvorimod omfattende deponering af husholdningsaffald stadig er udbredt i særligt syd- og østeuropæiske lande.

Ja tak til enklere og bedre sortering

I rapporten anbefaler OECD, at kommunerne strømliner deres måde at håndtere affald på. Essensen er, at det skal være nemmere for borgerne at sortere deres affald, og det er noget, der vækker genklang hos Brancheforeningen Cirkulær.

”I affaldssektoren arbejder vi på at gøre sorteringen enklere og nemmere for borgerne. Derfor har vi sammen med Miljøstyrelsen og KL udviklet fælles sorteringskriterier for 12 fraktioner af husholdningsaffald. Det har vi netop gjort for at ensarte sorteringen på tværs af kommunegrænserne”, siger Mads Jakobsen.

Udover de fælles sorteringskriterier har Brancheforeningen Cirkulær også udviklet affaldspiktogrammer sammen med KL og Miljøstyrelsen. Piktogrammerne skal sikre et ens udtryk de steder, hvor borgerne sorterer affald. Det forventes, at i løbet af 2020 har alle landets kommuner taget piktogrammerne i brug eller taget beslutning om at gøre det.