Vi støtter håndværkere med åbne genbrugspladser trods corona-nedlukning

Debat

Brancheforeningen Cirkulær støtter Dansk Byggeri i ønsket om, at virksomheder og erhverv fortsat skal have mulighed for at komme af med affald under coronakrisen. Det skriver foreningens direktør Mikkel Brandrup i et debatindlæg.

Genbrugsplads erhvervsaffald

Af Mikkel Brandrup, direktør, Brancheforeningen Cirkulær

Dansk Byggeri har opfordret til, at landets genbrugspladser holdes åbne for virksomheder og erhverv, selvom de i udgangspunktet er lukkede under coronakrisen. Det kan vi i Brancheforeningen Cirkulær godt forstå. Endnu er vores samfundsøkonomiske model nemlig sådan skruet sammen, at med økonomisk aktivitet skabes der også affald, uanset vores langsigtede mål om at afkoble de to ting.

Skal Dansk Byggeris medlemsvirksomheder fortsat holde gang i hjulene, skal de også have mulighed for at komme af med deres affald – og her er genbrugspladserne et populært valg for særligt små og mellemstore virksomheder.

Dem vil vi gerne hjælpe så godt som muligt under de restriktioner og forpligtelser til at reducere smitterisiko, der også er pålagt den kommunale affaldssektor.

Derfor anbefaler vi – ligesom KL – at alle kommuner har mindst én genbrugsplads åben for virksomheder og erhverv, i tråd med statsminister Mette Frederiksen udmelding om, at vi som samfund så vidt muligt understøttet aktivitet i den private sektor. Så det gør kommunerne.

På Brancheforeningen Cirkulærs website har vi samlet en oversigt, hvor man som virksomhed kan se mulighederne for at komme på genbrugspladsen i ens kommune. Oversigten, i form af et Danmarkskort, opdateres løbende.

For privatpersoner er genbrugspladserne fortsat lukkede, da offentligt ansatte, der ikke udfører kritiske funktioner er hjemsendt. Genbrugspladser er ikke defineret som en kritisk funktion. Ved at holde genbrugspladserne lukkede for borgerne reduceres smitterisikoen og kommunerne bakker dermed op om Sundhedsstyrelsens strategi om at bryde smittekæderne. Vi undersøger dog mulighederne for, hvordan man kan ’coronasikre’ en genbrugsplads, når det atter bliver muligt at åbne dem for borgerne.