Vigtigt at virksomheder sorterer – for potentialet er stort

Fra årsskiftet skal alle virksomheder sorterere i de samme 10 fraktioner, som mange husholdninger allerede gør. Potentialet er stort, viser tal fra Miljøstyrelsens affaldsdatasystem samt tidligere analyser.

Madaffald

Mange storkøkkener, restauranter og hoteller har sortering af madaffald - men der er fortsat et uforløst potentiale. Og fra årsskiftet er det lovpligtigt. Foto: Brancheforeningen Cirkulær.

Virksomheder skal fra årsskiftet sortere i de samme 10 fraktioner som husholdningerne, og potentialet er stort. Tal fra Miljøstyrelsens database over affaldsproducerende virksomheder viser, at andelen af virksomheder, der er registreret med særskilt udsorterede mængder af madaffald i f.eks. servicesektoren svinger fra 1-18 % afhængig af branche.

For ’hoteller og restauranter’ er det 18%, der er registreret som producenter af madaffald, for ’detailhandel’ er det 9%, mens det for branchen ’transport og godshåndtering’ kun er 1%.

Der er også et uforløst sorteringspotentiale for plastikaffald. I branchekategorien ’Fremstilling af gummi- og plastprodukter’ er 14% af virksomhederne registreret som producenter af plastaffald, for ’detailhandel’ er det 8% og for ’hoteller og restauranter’ samt ’bygge og anlæg’ er det kun 1%.

Tallene er udtrukket i oktober 2022, men stammer er fra 2019, da Miljøstyrelsen er forsinkede med sin affaldsstatistik for 2020 og 2021.

Samtidig kan der være fejlkilder, der påvirker tallene – f.eks. kan byggeaffald og landbrugsplastik blive kørt til genbrugspladsen og afleveret korrekt sorteret der, ligesom blandet byggeaffald inkl. plastik kan finsorteres efter det er afhentet fra byggepladsen.

Det må dog antages, at f.eks. flere hoteller og restauranter end kun 18 pct. har madaffald, og at flere butikker og supermarkeder end 8 pct. har plastaffald, der burde have været sorteret til genanvendelse.

Tidligere analyser viser lignende tendens

Den antagelse bestyrkes, når tidligere analyseresultater tages i betragtning.

Miljøstyrelsen har i sin affaldsstatistik for 2019 vurderet, at der havner knap 180.000 tons madaffald i restaffaldet i servicesektoren.

Hvad angår plastik vurderer Rambøll og Miljøstyrelsen at 25% af plastikken i landbruget sorteres, 21% i byggesektoren og muligvis helt ned til 10% i hotel- og restaurationsbranchen. Samlet set vurderes det, at op mod 80 pct. af plastikaffaldet i de tre brancher brændes på grund af manglende sortering.

Det er uvist, hvordan de seneste års coronakrise har påvirket sorteringen i virksomheder.

Positivt med mere sortering

Det er godt, at der nu kommer mere sortering i virksomheder, mener Brancheforeningen Cirkulær – for jo mere affald, der sorteres, jo mere kan genanvendes.

”De fleste borgere er vant til sortere affald derhjemme, så det er positivt, at vi nu kan se frem til, at alle også skal sortere på arbejdet. Potentialet er stort, ikke mindst for plast – som fylder meget i vores bevidsthed og er en kilde til CO2-udledning, når det brændes – og for madaffald, som jo kan bruges til biogas,” siger Nana Winkler, specialkonsulent i Brancheforeningen Cirkulær.

Ansvaret er virksomhedernes

Siden 2010 har det været virksomhedernes eget ansvar at sortere genanvendeligt affald og indgå en kontrakt med et privat affaldsselskab om at få det afhentet.

Kravet om sortering i virksomheder har eksisteret i mange år, men blev skærpet med den politiske aftale om cirkulær økonomi fra juni 2020 og den efterfølgende udmøntning i affaldsbekendtgørelsen.

Kommunerne har ansvaret for husholdningernes affald. Ifølge Miljøstyrelsen har 93 kommuner indsamling af plastaffald fra private husholdninger og 88 kommuner har indsamling af madaffald fra husholdninger.

Nana Winkler
7231 2075