KODEKS for god selskabsledelse i forsyningsselskaber

Brancheforeningen Cirkulær har sammen med Danske Vandværker, DANVA og Dansk Fjernvarme udarbejdet et kodeks for god selskabsledelse af kommunalt ejede forsyningsselskaber. Kodekset er i 2022 udkommet i en opdateret version.

Forsyningssektoren forandrer sig hurtigere end nogensinde, og der skabes og udtænkes nye løsninger, som giver endnu større effektivitet og lave priser lokalt, og som understøtter Danmarks førerposition i verden inden for eksempelvis fjernvarme, affaldshåndtering og vandforvaltning.

Det er derfor afgørende, at de nødvendige kompetencer er til stede i de forskellige led af governance-kæden, ligesom de enkelte led i kæden skal kunne samarbejde så professionelt og gnidningsløst som muligt. Ikke mindst hvis man vil opretholde de skyhøje målsætninger og det høje innovationstempo.

På den baggrund har DANVA sammen med Brancheforeningen Cirkulær, Dansk Fjernvarme og Danske Vandværker derfor taget initiativ til at udvikle et Kodeks for god selskabsledelse for forsyningsselskaberne i Danmark.

Anbefalingerne er målrettet kommunalt ejede forsyningsselskaber. Anbefalingerne fokuserer på relationen mellem ejerne og deres selskaber, og de kan endvidere helt eller delvist tjene til inspiration for andre danske forsyningsselskaber - hvad enten de er privat- eller forbrugerejede. Anbefalingerne kan ikke på alle områder overføres direkte til kommunalt ejede §60-selskaber, idet disse selskaber er såkaldte specialkommuner, hvortil primærkommunerne har kompetenceoverdraget deres opgaver. Specialkommunen kan dermed sidestilles med ejeren og anbefalingerne i kodekset er mindre eller ikke-relevante i forhold til de interne ejermæssige relationer.

God selskabsledelse handler om de styringsmæssige rammer omkring en virksomhed – om ejerens, bestyrelsens og ledelsens rolle og ansvar og ikke mindst samspillet mellem disse styringsniveauer. God selskabsledelse skal være med til blandt virksomhedens interessenter at sikre tillid til, at den arbejder bedst muligt i henhold til det formål, den er sat i verden for.

Udførende: DANVA, Brancheforeningen Cirkulær, Dansk Fjernvarme og Danske Vandværker.

Udgivelse

Fjernvarme Fyn