Mindre affald i småt brændbart på genbrugspladsen

Danmark genanvender mere og mere husholdningsaffald. Nye tal viser, at hos over halvdelen af kommunerne sorteres der så meget på genbrugspladserne, at mindre end 15 procent af affaldet bliver til energi. Flere nye metoder er en del af forklaringen.

Borgerne sorterer i stor stil i de nye beholdere til madaffald, plastik, pap og metal, men også på genbrugspladserne bliver der sorteret affald som aldrig før.

Det skyldes kommunerne og affaldsselskabernes målrettede indsats for, at mindre og mindre affald havner i containeren til småt brændbart på genbrugspladserne.

En ny kortlægning fra Brancheforeningen Cirkulær – interesseorganisation for kommuner og affaldsselskaber – viser nogle af de mange metoder og tiltag, genbrugspladserne bruger for at nudge borgerne til at sortere mere og bedre. Nogle har bemandet containeren til småt brændbart, gjort indkastet mindre så det er sværere at smide store genstande ud, placeret containeren længst væk på genbrugspladsen eller sågar sat lås på. Andre kommuner har ”afskaffet” småt og stort brændbart og ændret navnet på fraktionen. Enkelte kommuner har sågar indført bonusordninger og resultatløn til genbrugsvejlederne.

Udgivelse

ARGO - Småt brændbart