Øget kvalitet i genanvendelsen af bygge- og anlægsaffald fra genbrugspladserne

Bygge- og anlægsaffald udgør langt den største andel af den samlede affaldsmængde, og ca. 87 % af bygge- og anlægsaffaldet genanvendes. En del af bygge- og anlægsaffaldet indeholder miljøfremmede stoffer. Det handler om at få fjernet disse, så de ikke spredes til miljøet – og om at være opmærksom på nye stoffer, der kan udgøre en risiko for miljøet og menneskers sundhed.

Brancheforeningen Cirkulær har et ønske om, at der hurtigst muligt udarbejdes nogle retningslinjer der sikrer den fremtidige håndtering af bygge- og anlægsaffaldet, så der kommer styr på affaldsstrømmene med særlig fokus på genbrugspladserne, og ikke kun med fokus på PCB, men også andre miljøfremmede stoffer. Affaldet fra genbrugspladserne udgør alene ca. 15-20 % af det samlede bygge- og anlægsaffald.

Da reglerne ikke i det fornødne omfang er nået ud til de private aktører og gør- det-selv folket og mindre håndværksvirksomheder endnu, er Brancheforeningen Cirkulær, KL, Dansk Byggeri og Miljøstyrelsen gået sammen om at lave en informationskampagne, der i 2014 målrettet skal ramme netop den gruppe af personer. Denne kampagne ligger godt i tråd med dette projekts formål, som er at opnå en øget sikkerhed ved genanvendelse af bygge- og anlægsaffald, som modtages på genbrugspladserne.

Bilagsrapporten kan rekvireres ved at kontakte Brancheforeningen Cirkulær.

Udførende: Brancheforeningen Cirkulær

Udgivelse