Affaldsbekendtgørelsen: Urealistisk tidsplan for sortering i 10 fraktioner

Høringssvar

Det bliver svært at nå sortering i 10 fraktioner efter den tidsplan, som affaldsbekendtgørelsen stiller op. Det skriver Brancheforeningen Cirkulær i sit høringssvar.

piktogrammer

Klimaplanen for affaldssektoren - og affaldsbekendtgørelsen, som netop har været i høring - påtænker, at der fra 1. juni 2021 skal være udrullet husstandsnær indsamling ni forskellige affaldsfraktioner (ti fra januar 2022), men er det overhovedet fysisk muligt at nå på plads på under et år?

Nej, mener Brancheforeningen Cirkulær i sit høringssvar til affaldsbekendtgørelsen.

Det er mere realistisk med en periode på 20-30 måneder for udrulning af nye sorteringsmuligheder for borgerne, viser en analyse af de seneste år erfaringer fra kommuner og affaldsselskaber.

Processen med at udrulle nye ordninger gennemgår en række faser.

Der skal udarbejdes nye, lokale affaldsplaner og gennemføres høringer af disse; der skal laves indstillinger og disse skal behandles lokalt i de relevante udvalg i kommunerne; der skal laves nye regulativer, der også skal vedtages i de enkelte byråd.

Endelig skal der naturligvis gennemføres udbud efter de foreskrevne regler, inden der til sidst skal påregnes ventetid på leveringen af både affaldsbeholdere og skraldebiler. Samlet set tager processen typisk 31 måneder for en kommune.

sortering i ti fraktioner - tidstabel