Her er de nominerede til Verdensmålsprisen

AffaldPlus, AffaldVarme Aarhus og Odense Renovation er indstillede og nominerede til Brancheforeningen Cirkulærs verdensmålspris.

verdensmål

En samlet bæredygtighedsrapport, der gør status på AffaldPlus’ arbejde med verdensmålene – den byrumsvenlige Storskraldsstation til genbrug af aarhusianernes storskrald – og Odense Renovations nye genbrugskoncept zirkel.

Det er initiativerne, der er nomineret til Brancheforeningen Cirkulærs verdensmålspris, der uddeles på foreningens årsmøde Affald 2021 den 20. maj.

Prisen uddeles til et initiativ, der har skabt konkrete resultater i affaldssektorens arbejde med verdensmålene – og samtidig kan inspirere andre til nye måder at inddrage verdensmålene i både strategi og daglig drift.

Læs mere om de nominerede initiativer herunder:

AffaldPlus: Bæredygtighedsrapport forankrer verdensmål og skaber forandringer

AffaldPlus’ bæredygtighedsrapport og det bagvedliggende arbejde med FN’s verdensmål er indstillet, fordi det har formået at gøre arbejdet med verdensmålene konkret og målbart og forankret det på både strategisk niveau og i det daglige arbejde. Her har det ført til flere forandringer allerede – bl.a. mere vild natur og stop for sprøjtemidler på AffaldPlus’ arealer.

Se den seneste bæredygtighedsrapport fra AffaldPlus her.

AffaldVarme Aarhus: Storskraldsstation giver mere genbrug og mindre rod

AffaldVarme Aarhus’ Storskraldsstation gør det nemt at introducere og facilitere direkte genbrug i byrummet – og samtidig bliver der ikke henstillet så meget storskrald andre steder. Storskraldsstationen er en ombygget container, og dens gode mobilitet sænker barrieren for at komme i gang – og borgerne har taget den til sig. Konkret flytter den cirka 1 ton affald til genbrug om ugen.

Se video om Storskraldsstationen her.

Odense Renovation: Genbrugsuniverset zirkel

Odense Renovations genbrugsunivers zirkel er ikke blot en genbrugsbutik, men også et showroom og eksperimentarium. Fra zirkels fælleslager har 15 humanitære organisationer, Odenses børnehaver og skoler samt lokale iværksættere og kunstnere adgang til genbrugsgenstande og materialer. Zirkel hjælper også udsatte borgere gennem virksomhedspraktik, samfundstjeneste og ved at donere inventar mm. til etablering af eget hjem.

Se mere om zirkel her.

Niels Toftegaard