Lukning af affaldsenergi gør udrulning af fjernvarme sværere

Pressemeddelelse

Brancheforeningen Cirkulær roser regeringens udspil om uafhængighed af russisk gas – men advarer om, at opgaven med at udbygge fjernvarmen risikerer at gå baglæns. Den aftalte lukning af 30 pct. af affaldsenergikapaciteten svarer til fjernvarmeforsyning til 140.000 husstande – som skal erstattes af andre energikilder.

Fjernvarmerør

Cirka 27 pct. af fjernvarmen i Danmark kommer fra affaldsenergianlæg. Foto: Brancheforeningen Cirkulær.

Udbygning af fjernvarme er nøglen til at gøre Danmark uafhængig af russisk gas – og regeringens udspil Danmark kan mere II rummer rigtig gode elementer og visioner, der kan udbygge fjernvarmenettet inden 2028, mener Brancheforeningen Cirkulær.

”Vi støtter fuldt ud målet med at gøre Danmark og EU uafhængig af  russisk gas, olie, kul og biomasse, og ligesom regeringen og Folketinget mener vi, at accelereret udbygning af fjernvarmenettet er en del af løsningen. Det er en stor opgave, men det skal nok lykkes, og derfor er regeringens udspil vigtigt – ligesom det rummer gode redskaber til at få arbejdet i gang,” mener Henrik Friis, direktør for Brancheforeningen Cirkulær – interesseorganisation for kommuner og kommunale affaldsselskaber.

Fordi opgaven er så stor, er der ingen grund til at spænde ben for sig selv, mener Brancheforeningen Cirkulær – men det risikerer Folketinget at gøre.

Op til 140.000 husstande skal have anden fjernvarmekilde

Regeringen og forligskredsen bag klimaplanen for affaldssektoren har nemlig besluttet, at affaldsenergikapaciteten skal reduceres med 30 procent frem mod 2030 gennem en konkurrenceudsættelse.

Det vil konkret betyde, at der skal findes alternative fjernevarmekilder til ca. 140.000 husstande – samtidig med at regeringen vil have 200.000 flere husstande koblet på fjernvarmen.

Affaldsenergisektoren producerer i dag ca. 26-27 procent af fjernvarmen i Danmark, ifølge Energistyrelsens seneste benchmarkrapport.

”Det varme vand i rørene til de nye fjernvarmeforbrugere kommer ikke af sig selv. Derfor er usikkerheden om hele affaldsenergisektoren dybt problematisk – ikke blot i forhold til at nå klimamålene, men nu også i diskussionen om forsyningssikkerhed og energiuafhængighed. Det gør heller ikke opgaven med varmeplanlægning i kommunerne nemmere, for hvad skal man skrive i fjernvarmebrevet, som regeringen har stillet danskerne i udsigt, når man ikke ved, om ens anlæg går konkurs i den kommende konkurrence?” siger Henrik Friis, direktør i Brancheforeningen Cirkulær.

Tiden er løbet fra klimanationalisme

Danske affaldsenergianlæg modtager i dag affald fra andre EU-lande, som energiudnyttes til fjernvarmen. Mindre energiudnyttelse af ikke-genanvendeligt affald fra andre EU-lande vil derfor betyde  mindre produktion af fjernvarme. I stedet vil affaldet ende  på lossepladser og udlede metan, som er en langt værre drivhusgas end den CO2, der udledes ved forbrænding, som kan fanges og lagres eller bruges til flydende grønt brændstof i forbindelse med power-to-X.

Med CO2-fangst kan affaldsenergianlæggene endda skrue op for produktionen af fjernvarme, da processen med at indfange CO2 giver overskudsvarme, der øger varmeproduktionen med 20-25 pct.

”Vi vil gerne advare politikerne mod både at være ’klimanationalistiske’ og samtidig skabe usikkerhed om CO2-fangst gennem en ugennemtænkt konkurrenceudsættelse. Import af affald hjælper dels miljø- og  klimaproblemer for vores nabolande, sikrer vores varmeforsyning – og med CO2-fangst kan vi også få mere fjernvarme og høste klimagevinster. Det spænder den nuværende usikkerhed om affaldsenergien ben for,” siger Henrik Friis.

Fakta:

Antal husstande med fjernvarme 2021: 1.812.332

Andel husstande med affaldsvarme, pct.:  26,10%

Antal husstande, affaldsvarme dækker: 473.019

Kapacitetsreduktion, pct.: 30,00%

Antal husstande, der mister affaldsvarme: 141.906

Kilde: Beregninger med data fra Energistatistik 2020, Energistyrelsen (varmeproducerende anlæg) og Danmarks Statistik (boliger efter opvarmning).

Note: Der er i beregningen ikke taget hensyn til, at der er forskellig varmeproduktion pr. ton affald på de forskellige anlæg. Beregningen tager derfor udgangspunkt i, at de anlæg, der lukkes eller reducerer deres varmeproduktion, har en gennemsnitlig varmeproduktion pr. ton affald.