Anvendelse af slagger fra forbrændingsanlæg

Danish Waste Solutions ApS har med input fra AFATEK A/S udarbejdet et notat, der beskriver erfaringer, betingelser og gældende praksis for genanvendelse af slagger fra affaldsforbrændingsanlæg som en del af den cirkulære økonomi.

Danmark kan betragtes som et af foregangslandene med hensyn oparbejdning og anvendelse af slagger fra affaldsforbrændingsanlæg med energiudnyttelse med en lovmæssig regulering, der sikrer miljøet mod uacceptable påvirkninger, og en oparbejdningsteknologi og logistik, der sikrer, at de behandlede slagger har en kvalitet, som betyder, at de kan erstatte råvarer som for eksempel stabilt grus fra grusgrave.

Som et led i oparbejdningen genvindes der desuden betydelige mængder metaller fra slaggerne.

Der har siden 2020 været fornyet fokus på regelgrundlaget for genanvendelse af slagger fra danske affaldsenergianlæg, ikke mindst i lyset af nyere europæisk dialog om klassificering af bl.a. restprodukterne.

Den regulatoriske og driftsmæssige praksis for håndtering af slaggernes anvendelse, som er udviklet gennem mange år i Danmark, findes desværre ikke velbeskrevet i noget nyere samlet kompendium.

Danish Waste Solutions ApS har sammen med branchen - i form af AFATEK A/S - udarbejde et notat for Brancheforeningen Cirkulær, der beskriver erfaringer, betingelser og gældende praksis for genanvendelse af slagger fra affaldsforbrændingsanlæg som en del af den cirkulære økonomi.

Notatet forventes at kunne bruges af affaldsbranchen og aftagere af slagger, men også som generelt informationsmateriale for en bredere offentlighed.

hanne johnsen