Ph.d. - Affaldssortering: Fra uoverskueligt besvær til ubemærket rutine

Hvordan hænger hverdagens praksisser sammen med affaldssortering? Det har Brancheforeningen Cirkulær undersøgt i et tre-årigt erhvervs-ph.d.-samarbejde med Aalborg Universitet, en række kommuner og affaldsselskaber - med støtte fra Innovationsfonden.

Borgerne vil gerne sortere affald, men undersøgelserne af deres restaffaldsspande vidner om, at de i mange tilfælde ikke gør det.

Denne erhvervs-ph.d.-afhandling søger at identificere nogle af de dynamikker, som kan forklare uoverensstemmelsen mellem borgernes udtalte indstilling til sortering og deres faktiske handling.

Med afsæt i en praksisteoretisk forståelsesramme og empirisk materiale som er tilvejebragt via en kombination af etnografiske metoder, belyser afhandlingen borgernes tilsidesættelser af sortering.

Projektet er udført af Brancheforeningen Cirkulær og Aalborg Universitet samt en række kommuner affaldsselskaber: Vejle Kommune, ARC, Argo, Renosyd og AVV-Renonord. Innovationsfonden har støttet projektet.

Udgivelse

madaffald-sortering-biospand