Kommuner skal være fælles om affaldssortering

Pressemeddelelse

Danmark skal have en ny affaldsplan og leve op til nye ambitiøse EU-mål om mere genanvendelse af affald. Et nyt fælles udspil fra KL og Brancheforeningen Cirkulær viser vejen til den cirkulære omstilling af affaldssektoren.

Vestforbrænding - sortering husstand

Enklere og bedre affaldssortering, giv virksomhederne frit valg til de kommunale ordninger og lav offentlig-private samarbejder om ny, grøn affaldsteknologi. Sådan lyder tre centrale forslag i "Vores affald - Danmarks ressourcer".

- et nyt fælles udspil fra KL og Brancheforeningen Cirkulær, der skal styrke den cirkulære omstilling af affaldssektoren i Danmark.

Fra næste år kan knap 5 millioner danskere sortere plast derhjemme, og fra 2023 er alle i gang med at sortere madaffald. Samtidig har flere kommunale genbrugspladser flere besøgende end mange af landets største turistattraktioner.

Mere og mere af borgernes affald genanvendes

Indsatsen har båret frugt. Genanvendelsen af borgernes affald er steget med 11 procent på seks år – fra 38 procent i 2011 til 48 procent i 2016, der er de seneste tal.

Genanvendelse af affald fra husholdninger

Det betyder - ifølge en evaluering, som Rambøll har lavet for Miljøstyrelsen - at kommunerne når de nationale mål, som kommunerne fik ansvaret for med Ressourcestrategien i 2014.

Men til næste år skal Danmark have en ny national affaldsplan, der lægger sporet for en årrække frem. Affaldsplanen skal sikre, at Danmark i 2035 opfylder nye EU-mål og genanvender 65 procent af det såkaldte kommunale affald – borgernes affald og det erhvervsaffald, der ligner.

Alternativ til forsyningsstrategien

”Vores affald, Danmarks ressourcer” er KL og Brancheforeningen Cirkulærs forslag til den nye nationale affaldsplan, og et alternativ til den Forsyningsstrategi, som den daværende V-regering fremlagde i 2016 og siden har skabt usikkerhed i sektoren.

- Danmark har en meget effektiv og velfungerende affaldssektor, hvor kommunerne har og tager ansvar og skaber resultater i samarbejde borgere og virksomheder. Det er en stor styrke, vi skal holde fast i. Vejen frem er at bygge på. Vores fælles udspil er et konstruktivt bud på, hvordan vi sikrer, at sektoren både kan holde styr på affaldet – og miljøet – og samtidig sikre udvikling og nye, lokale arbejdspladser, siger Mads Jakobsen, formand for Brancheforeningen Cirkulær.

Tre centrale forslag i ”Vores affald, Danmarks ressourcer”
  • Enklere og bedre affaldssortering i hele Danmark:
    Det fælles nationale piktogramsystem og sorteringskriterier for husholdningslignende affald skal ud i hele landet fra 2025 – også i det offentlige rum og på arbejdspladser, stadions, storcentre mv. Piktogrammerne skal også på emballagerne, så borgerne kan se på varen, hvordan den skal sorteres, når den bliver til affald.
  • Fjern muren mellem husholdning- og erhvervsaffald:
    Det skal være nemt og billigt for virksomhederne at sortere affald. Kommunerne har vidtforgrenede indsamlingsordninger, der allerede er etableret. Virksomhederne skal frit kunne vælge denne løsning – til samme pris som borgerne. Det vil gøre det nemt og billigt for virksomhederne at sortere.
  • Styrk mulighederne for offentlig privat-samarbejde og selskaber:
    Kommuner og affaldsselskaber ønsker at styrke samarbejdet med private virksomheder om at udvikle metoder og teknologi til genanvendelse. Der skal etableres fælles offentligt-private selskaber, der giver større volumen og højere genanvendelse til en bedre pris samt teknologiudvikling og nye arbejdspladser.