Ny analyse: Stort potentiale for affaldssortering i virksomheder

Kun 8% af danske virksomheder sorterer plastik, og 5% sorterer madaffald. Det viser en ny analyse fra Brancheforeningen Cirkulær, som peger på nemmere adgang for særligt butikker, restauranter og kontorer til kommunernes indsamlingsordning som løsning. Klimarådet anbefaler det samme.

Skraldebil læsser sorteret affaldaf

Alt for få virksomheder - særligt i servicesektoren - sorterer f.eks. plastik. Derfor foreslår Brancheforeningen Cirkulær at bl.a. restauranter, butikker og hoteller får mulighed for at bruge de samme sorteringsordninger og skraldespande som danskerne - som kommunerne står for. Det må virksomhederne nemlig ikke i dag. Foto: AffaldVarme Aarhus.

Mens danskerne sorterer plastik og madaffald som aldrig før derhjemme, er der plads til forbedring, når vi går på arbejde.

Blot 52% af de danske virksomheder sorterer en eller flere affaldsfraktioner til genanvendelse. Dykker man ned i tallene viser det sig, at kun 5% af virksomhederne sorterer madaffald og 8% sorterer plastikaffald.

Det viser en ny analyse fra Brancheforeningen Cirkulær på baggrund af tal fra Københavns Kommune og Miljøstyrelsens affaldsdatasystem.

Tæller med i EU-mål

Særlig servicesektoren er relevant at kigge nærmere på. Affald fra butikker, kontorer, hoteller og restauranter ligner det affald, vi har derhjemme, og derfor tæller det med i de EU-mål om mere genanvendelse, Danmark er forpligtet til at nå.

”Hvis vi skal genanvende 65% af vores affald i 2035 – og omstille os til en cirkulær økonomi – er det langtfra nok, at vi er gode til at sortere affald derhjemme. Vi skal også gøre det nemmere at sortere og få hentet affald hos f.eks. butikker, biografer og caféer,” siger Mikkel Brandrup, direktør i Brancheforeningen Cirkulær.

I servicesektoren er det 7% af virksomhederne, der sorterer madaffald. Hvis potentialet for sortering af madaffald blev indfriet i servicesektoren, ville genanvendelsen stige fra 59% til 69% for servicesektoren – og endnu vigtigere: sætte skub i den cirkulære økonomi, da madaffaldet bliver omdannet til biogas og gødning i landbruget.

Frygt for øgede omkostninger og besvær

Årsagerne til den manglende sortering er bl.a. manglende viden, mangel på plads – og at sortering ofte forbindes med øgede omkostninger og besvær for den enkelte virksomhed. Det viser tilbagemeldingerne til Københavns Kommune, som har besøgt 2.500 virksomheder og gået i dialog med dem om affaldssortering.

”Vi har fuld forståelse for, at affaldssortering måske ikke står øverst på listen for alle virksomheder i servicesektoren. Derfor skal vi gøre det så let som muligt for dem at gøre det rigtige,” siger Mikkel Brandrup.

Fra tanke til affaldssortering

Brancheforeningen Cirkulær mener derfor, at tiden er løbet fra den skarpe opdeling rent lovgivningsmæssigt mellem affald fra borgere og affald fra virksomheder. Siden 2010 har det været forbudt for virksomheder at koble sig på kommunernes affaldsordninger, som borgerne bruger, når de sorterer affald til genanvendelse derhjemme. I stedet har hver enkelt virksomhed haft ansvar for at forhandle en kontrakt med et privat affaldsselskab om sortering og afhentning af affald til genanvendelse.

”Lad os give servicevirksomheder og SMV’er frit valg, så de får mulighed for at få hentet deres sorterede affald af den skraldebil, der alligevel kører forbi og henter borgernes affald. Selvom tilsyn og oplysningskampagner nogle gange fremhæves som quickfix-løsninger, tvivler vi på, at det i sig selv giver mere genanvendelse. Vi mener, det handler om at sikre nemme løsninger, der virker. Det skal være let for virksomhederne at gå fra tanke til affaldssortering,” siger Mikkel Brandrup.

Hent analysen: Stort potentiale for affaldssortering i virksomheder.

Klimarådet: Servicevirksomheder skal kunne bruge kommunens affaldsordning

Servicevirksomheders manglende sortering af plastik belaster klimaet, og derfor anbefaler Klimarådet, at der i forbindelse med den kommende affaldsplan stilles krav til virksomhederne om, at de:

1. enten selv sorterer og håndterer deres affald, eller
2. skal tilvælge de kommunale affaldsordninger, og at de lovgivningsmæssigt får mulighed for det.

”Affald fra handels- og serviceerhverv minder i høj grad om husholdningernes og er meget forskelligartet, og der er derfor gode argumenter for, at dette kan håndteres af kommunen sammen med husholdningsaffaldet, når de kommunale skraldebiler alligevel kører forbi,” skriver Klimarådet i sin rapport om, hvordan Danmark når målsætningen om 70 pct. reduktion af CO2-udledningen i 2030.

Kilde: Klimarådet - Kendte veje og nye spor til 70 procents reduktion